Situatie
Bij een landgoed dat al bijna 300 jaar in handen is van dezelfde familie, vertrekt de financieel manager. Net voor de zomer wordt BBN gevraagd om tijdelijk deze rol op te pakken, terwijl het landgoed zoekt naar een permanente invulling van de vacature. De administratie van het landgoed betreft meerdere juridische entiteiten in een veelvoud van rechtsvormen. Ook de activiteiten van het landgoed zijn divers: horeca, evenementen, productie, winkel, landbouw, pachten aan boeren etc.
Onze aanpak
Een van de business controllers van BBN Finance Professionals wordt ingeschakeld om in 1 à 2 dagen in de week de rol van financieel manager op zich te nemen.
Bij de start blijkt echter dat de administratie een paar maanden achterloopt. Terwijl er op dat moment grote behoefte is aan tijdige, complete en betrouwbare informatie. In een paar weken tijd is de gehele administratie weer bijgewerkt en beschikt de familie weer over actuele cijfers (halfjaarcijfers).
Resultaat
De administraties van de verschillende entiteiten zijn compleet bijgewerkt voor het eerste halfjaar. Daarnaast ligt er een nieuw rapportage model dat een compleet beeld geeft: enkelvoudige resultaatrekeningen, geconsolideerde balans en geconsolideerd kasstroomoverzicht. Ook een aantal administratieve processen zijn gelijktijdig aangepast. De nieuwe financieel manager die na de zomer start, kan direct aan de slag op basis van een solide basis.