BBN begeleidt veel bedrijven in veranderprocessen. Bedrijven die hun strategie willen herijken en willen groeien. Waar begint het begeleiden van een managementteam mee?
Liever luisteren? Beluister deze aflevering van de podcast ‘Tussen de Bedrijven Door’ hier:
Begin met het ontwikkelen van de strategie
Het begint met een stip aan de horizon. Waar gaat u naartoe? Als er geen doel is, zwerft iedereen ook doelloos rond. Strategieontwikkeling is hierbij de kern.
Het gaat erom dat u een strategie neerzet die past bij uw bedrijf en bij uw team. Om te komen tot deze strategie onderscheiden wij 5 belangrijke bouwstenen.
- Omschrijf concrete doelstellingen
Bepaal heel duidelijk met elkaar waar jullie naartoe willen op het gebied van zaken als omzet, marktaandeel, productdiversificatie, kostenreductie en klanttevredenheid. Als de doelstellingen maar concreet zijn.
- Maak een duidelijke interne analyse
Wat kan uw bedrijf met haar huidige beschikbare middelen? Waar bent u goed in en waar bent u minder goed in? Identificeer vooral de dingen waarop uw bedrijf zich onderscheidt en wat nog verbeterd kan worden.
- Maak een goede externe analyse
Hoe zien uw concurrenten eruit? In welke markt opereert u? Hoe is het klantgedrag, wat zijn de technologische ontwikkelingen en wat zijn economische factoren die van invloed zijn? Zo hebt u een complete SWOT-analyse.
- Goede concurrentieanalyse
Hoe zien de concurrenten eruit? Wat is de strategie van de concurrent? Welke producten bieden zij aan? Welke prijzen, via welke kanalen, wat zijn hun marketingactiviteiten? Bedenk waarmee u zich van hen kunt onderscheiden.
- Goede klantanalyse
Wie is de klant, wat wil deze, waar wordt hij of zij blij van en waar kunt u verder in groeien? Verzamel feedback van uw klanten en doe er iets mee. Let op dat u oprechte feedback verzamelt, op het juiste moment en met duidelijke vragen.
Managementteam en strategieontwikkeling
Hoe krijgt u het managementteam mee in de (nieuw) strategie? In de praktijk zien we dat de volgende 3 zaken hierbij essentieel zijn.
- Laat uw managementteam meedenken
Het managementteam neemt ook deel aan de strategische sessies en denkt écht mee. Het team is onderdeel van de strategievorming en daardoor is er veel draagvlak. Ook de operationele teams moeten betrokken worden bij de beslissingen. Die taak ligt bij de managementteams. Ze moeten altijd voldoende bijgepraat zijn zodat de strategische koers niet een verrassing is.
- Operationele teams leveren input en ontvangen feedback
De operationele teams moeten gelegenheid krijgen om input te leveren en daar geeft u ook feedback op. Zo laat u zien dat u ze serieus neemt en dat u hun bijdrage waardeert. U gaat hen niet alleen overtuigen, maar ook naar hen luisteren en feedback vragen op uw strategie. Zo zorgt u ervoor dat operationele teams ook meewerken aan het implementatieplan.
- Zorg voor een duidelijk stappenplan
In theorie is het makkelijk. U zet op hoofdlijnen de missie, visie en strategie uit. Vervolgens moet u dit ook nog implementeren, keuzes maken, veranderingen ondergaan en daar moet het managementteam in meegenomen worden. Daarom is het belangrijk dat u het plan vertaalt naar concrete acties, verantwoordelijkheden, tijdslijnen en budgetten die daarbij horen.
Maak een duidelijk stappenplan, zodat u ook een tussenstand kunt geven. Dat is cruciaal om de buitenwereld mee te nemen in alle veranderingen die uw bedrijf doormaakt. Zodat u niet alleen financieel, maar ook anders kunt meten of u de stappen maakt die u met elkaar hebt afgesproken.
4 valkuilen bij het implementeren van de strategie
Soms hebben bedrijven een strategie en een plan, maar lukt het implementeren toch niet. Wat zijn daarvoor de redenen? Voor welke valkuilen moet u oppassen?
- Gebrek aan communicatie
Mensen onvoldoende meenemen in de (nieuwe) strategie is een grote valkuil. Deze strategie wordt geen deel van de organisatie en uw personeel, waardoor ook het managementteam op dezelfde manier blijft doorwerken.
- Geen draagvlak
Neem het managementteam en het operationele team mee. Houd de praktische kant van de zaak goed voor ogen. Anders gaat uw personeel zijn eigen gang. Als uw personeel niet achter uw verhaal staat, moet u uzelf afvragen waarom. Meestal heeft u het verhaal dan niet goed overgebracht.
- Geen duidelijke vertaling naar taken en verantwoordelijkheden
Als u alleen een stip aan de horizon zet, maar de weg ernaartoe niet uittekent, wordt het proces heel moeilijk. Leg per persoon de verantwoordelijkheden uit en het waarom. Dan zijn uw verwachtingen direct duidelijk. Er moeten zogenaamde Milestones zijn, kleine tussenstappen.
- De invloed van marktomstandigheden
Marktomstandigheden zorgen er soms voor dat een strategie niet slaagt. Er zijn allerlei externe factoren die ervoor zorgen dat uw strategie niet goed aanslaat. Vroeger maakte je met het managementteam een strategie voor 4 jaar, maar nu moet je deze echt ieder half jaar evalueren. Continu evalueren en bijsturen is cruciaal voor de groei van uw bedrijf.
Het activeren van uw managementteam
Hoe zorgt u ervoor dat uw managementteam actief aan de slag gaat met de (nieuwe) strategie? Maak duidelijk wat u van het managementteam verwacht. Doelen, taken en verantwoordelijkheden moet u duidelijk communiceren. Laat hierbij wel ruimte voor eigen inbreng. Geef verantwoordelijkheid en vrijheid. Bied ondersteuning, maar laat uw managementteam zelf aan de slag gaan.
Betrokkenheid in uw managementteam
Het is belangrijk dat u open met elkaar communiceert over wat er gaande is. Laat medewerkers input leveren. Daarmee creëert u vertrouwen in het team.
Erkenning is ook belangrijk. Geef uw medewerkers een schouderklopje als ze een goed resultaat behalen. Deze directe feedback is onmisbaar. Daarmee laat u zien dat u betrokken bent en daardoor krijgt u het team op een hoger niveau.
Hoe bereikt u structurele verandering?
In de praktijk zien we vaak dat de veranderingen van korte duur zijn. Hoe zorgt u dat het team structureel verandert?
Het eerste ingrediënt voor structurele verandering is betrokkenheid. Neem het managementteam mee in de implementatie, zodat het hun verhaal wordt. Ga hierbij niet voor een top-down benadering, maar gebruik een combinatie van bottom-up en top-down. Uiteindelijk zal er één persoon zijn die de keuze maakt, maar er moet altijd ruimte zijn voor overleg. Met heldere communicatie brengt u de cultuurverandering tot stand.
Zorg er daarom voor dat u regelmatig evalueert, reflecteert en waar nodig bijstuurt. De wereld verandert en uw bedrijf moet mee veranderen. Zo krijgt u telkens weer een nieuw plan. Een strategie staat in deze wereld niet meer vast, maar is altijd onderhevig aan verandering.
BBN helpt bij verandering
Bij een strategieverandering is het altijd slim om een externe partner in te schakelen. BBN helpt u graag. Onze adviseurs en experts weten precies hoe u het beste uit uw managementteam haalt. Met onze frisse en objectieve blik brengen wij nieuwe inzichten mee. Twijfel niet en neem direct contact met ons op.